Biodiversiteettikoulutusverkoston toiminta on käynnistetty Opetus- ja Kulttuuriministeriön rahoituksella vuosina 2021–2022. Hankkeen tarkoituksena on ollut verkostomaisen yhteistyön käynnistäminen ja yhteistyön toimintamallin muodostaminen. Yhteistyö on käynnistetty jo hankkeen hakuvaiheessa ja siitä lähtien yhteistyötä on laajennettu ja toimintaa opetusyhteistyön mahdollistamiseksi kehitetty. Keskeistä toiminnassa on ollut ja tulee jatkossakin olemaan kiinnostus, innostus ja halukkuus toimia yhteistyössä ja kehittää biodiversiteettiaiheiden opetusta ja oppimismahdollisuuksia.
Toimintamalli
Tässä toimintamallissa kuvataan
- Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman hankkeen (Yliopistojen verkostomaisen yhteistyön käynnistäminen biodiversiteettikoulutuksessa) aikana kehitettyjä ratkaisuja.
- Yhteistyön rakentamisen vaiheita ja hyväksi havaittuja käytänteitä
- Opetusyhteistyön käytännön toimintaa ja suunnittelua.
- Verkostomaisen yhteistyön laajentamisen mahdollisuuksia ja tulevaisuuden suunnitelmia Biodiversiteettikoulutusverkoston kehittämiseksi.
Hankkeen työpaketit
Verkostomaisen yhteistyön rakentaminen
Verkoston toimintaa on lähdetty rakentamaan työpakettien mukaisesti ja verkostoa koko ajan laajentaen.
Keskeistä hanketyössä on ollut olemassa olevan kurssitarjonnan selvittäminen ja katvealueiden tunnistaminen. Katvealueiden ja osaamistarpeiden selvityksen pohjalta eri yliopistojen kursseja on avattu ristiinopiskeltaviksi.
Opiskelumahdollisuuksien parantamiseksi kursseja on muutettu digitaaliseen ja/tai hybridiopetuksen muotoon.
Kurssien vastuuopettajat ovat olleet pääosassa kurssiensa muokkaamisessa ja avaamisessa verkoston tarjontaan.
Verkoston kurssitarjonta on tarjolla verkoston yliopistojen soveltuvien alojen opiskelijoille maksutta ristiinopiskelun kautta. Ristiinopiskelusopimus on allekirjoitettu Itä-Suomen, Turun, Oulun, Jyväskylän ja Helsingin yliopistoissa sekä Åbo Akademissa.
Kurssitarjonnassa on mukana 20 kurssia (67 op), ja tarjontaa voidaan laajentaa sopivilla biodiversiteettiaiheisilla kursseilla. Opetusyhteistyön pohjana on Suomen yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen allekirjoittama puitesopimus yhteistyöstä suomalaisissa korkeakouluissa.
Yliopistojen painopistealueet biodiversiteettiopetuksen yhteistyössä
Verkostomaisen yhteistyön rakentamisen vaiheet
Verkoston laajentaminen, keskustelu ja tiedottaminen mukana kaikissa vaiheissa.
Yhteistyöverkosto ja toimijat
Vastuut
Tiedottaminen ja markkinointi
Opetusyhteistyö ristiinopiskeluna
- Opetuksen tarjoaa alan paras asiantuntija. Ristiinopiskelu mahdollistaa sen, että kaikkien ei tarvitse opettaa kaikkea.
- Ristiinopiskelu on hyödyllisintä syventävillä ja erikoistavilla kursseilla
- Opiskelijamäärä on perinteisesti pieni ja ei näin ollen kasva ristiinopiskelun myötä liian suureksi
- Ristiinopiskelun lisääntyminen ja opiskelijamäärien kasvaminen erityisesti pienillä kursseilla hyödyttää koulutusta tarjoavaa yliopistoa yliopistojen rahoitusmallin mukaisesti. Tällöin muista yliopistoista tulevat opiskelijat mahdollistavat kurssin järjestämiseen
- Opiskelijoille mahdollisuus erikoistavan osaamisen saamiseen
- Haasteellisimmaksi ristiinopiskelu on todettu perusopintotason kenttäkursseilla, joilla järjestävän yliopiston opiskelijat täyttävät kurssit sekä kursseilla, joiden opettajatilanne vaihtelee vuosittain eikä selkeää vastuuhenkilöä voida sopia.
- Ennen valtakunnallisen Ristiinopiskelupalvelun avautumista opinto-oikeuksien hallinnointi teettää enemmän töitä opintohallinnon puolella, ja tämän takia opinto-oikeuksien hakuajat on säädetty keskitetysti. Toiminnan vakiinnuttua ja käytäntöjen tultua tutuiksi, kurssien suosion voidaan olettaa kasvavan. Ristiinopiskelupalvelun käynnistyessä myös opinto-oikeuskäytäntöjen ja koko ristiinopiskeluprosessin oletetaan sujuvoituvan.
- Kurssien opettaminen ja päivittäminen on vastuuopettajien vastuulla, ja kurssien tulee sisältyä vastuuyliopiston opetussuunnitelmaan.
- Verkosto ei korvaa työstä aiheutuvia kuluja, vaan opetuksen on sisällyttävä opettajan normaaliin opetustyöhön tai tuntiopetukseen. Järjestävä yliopisto saa rahoitusmallin mukaisen korvauksen ristiinopiskeluna suoritetuista opintopisteistä.
- Kursseille osallistumisen tulee olla mahdollista kaikkien verkoston yliopistojen opiskelijoille
- Kursseilla voi olla ennakkotietovaatimuksia tai opiskelijamäärärajaus tai kiintiöitä (opetussuunnitelmissa määriteltynä)
- Kurssien opetus on opiskelijoille maksutonta, mutta matka- ja majoituskuluja voi aiheutua. Näistä ilmoitetaan erikseen kurssin tiedoissa.
- Nyt alkuvaiheessa kutakin kurssia järjestää vain yksi yliopisto kerrallaan.
- Useamman yliopiston yhteistyönä järjestettävillä kursseilla ansainnan tulee jakautua opetusvastuun mukaisesti. Yhteistoteutusten jatkuvuuden kannalta on keskeistä varmistaa, että kurssin ristiinopiskeluna järjestämisestä aiheutuvat kulut (tuntiopetuspalkkiot, matka- ja majoituskulut yms.) saadaan katettua ja että kursseilla on ops-koodi ja vastuuhenkilö jokaisesta järjestävästä yliopistosta.
Kenttäopetus
- Hankkeen tarkoituksena oli myös kehittää kenttäopetusyhteistyötä aiemmassa Biopeda-hankkeessa aloitetun yhteistyön pohjalta.
- Verkoston tarjonnasta löytyvät nyt kääpien lajintuntemuksen, metsäluonnon monimuotoisuuden, suoekologian sekä talviekologian kenttäkurssit. Lisäksi verkostomainen kenttäopetus tehostaa kenttäasemien käyttöä ja hyödyntämistä.
- Kenttäkursseilla on usein maksimiosallistujamäärä, mikä voi aiheuttaa ikäviä yllätyksiä opiskelijoille. Käytännössä tämä tarkoittaa, että opiskelija saa ristiinopiskelun opinto-oikeuden ja ilmoittautuu kurssille, mutta saa vasta ilmoittautumisajan päätyttyä tietää, pääseekö kurssille. Tämä hankaloittaa opintojen suunnittelua sekä toisella paikkakunnalla järjestettävälle kenttäkurssijaksolle tarvittavia valmisteluja (matkat ja majoitukset yms.).
- Kenttäkurssiyhteistyön osalta olisi myös hienoa, että kenttäasemilla perittävät kulut olisivat samansuuruisia kaikille kurssin opiskelijoille. Tähän on hyvä tarttua kurssikohtaisesti.
- Syksyllä pilotoidun Kääpäkurssin pohjalta voidaan todeta, että opiskelijat pitävät kenttäkursseja tärkeinä ja toivovat mahdollisuutta osallistua niille jatkossakin. Moni sanoi oppineensa lyhyessä paljon uusia lajeja ja metsäekosysteemien ymmärrystä. Kenttäkurssien merkitystä lajiosaamisen kehittymisessä pidettiin valtavana. Opiskelijoiden välinen vuorovaikutus sekä maastossa oppiminen koettiin merkitykselliseksi työelämässä tarvittavien tietojen ja taitojen oppimisessa. Saatu palaute kannustaa jatkamaan ja laajentamaan kenttäkurssien tarjontaa verkoston kautta.
- Mahdollisuudet yhteistyöhön eri kenttäkurssien kesken ja kanssa ovat hyvin tapauskohtaisia, mutta mahdollisuuksien ilmaantuessa niihin kannattaa tarttua. Esimerkiksi erikoistumista tukevien kenttäkurssien avaaminen verkostolle voi osoittautua erittäin positiiviseksi kokemukseksi sekä opettajalle että opiskelijoille.
Verkoston kurssitarjonnan laajentaminen
- Verkoston toiveena ja ideana on, että opetusyhteistyö laajenee jatkossa ja vähitellen Biodiversiteettikoulutusverkoston toiminta asettuu osaksi yliopistojen omaa toimintaa.
- Uudet kurssit voidaan lisätä mukaan ristiinopiskelusopimukseen keväisin johtoryhmän päätöksellä. Lisäksi tarvitaan vahvistukset yliopistojen johdolta.
- Sopimukseen lisättävien kurssien on oltava vastuuyliopiston opetussuunnitelmassa. Riittää, että kurssi on vain yhden yliopiston opetussuunnitelmassa ja ristiinopiskelun kautta opiskeltavissa myös muista yliopistoista tuleville opiskelijoille.
Uudet kurssit
Verkostossa on mahdollisuuksia myös täysin uusien kurssien toteuttamiseen. Lähtökohtana on, että vastuuopettaja on mukana prosessissa koko ajan, ja hänellä on vastuu ja valta kurssin sisällöstä ja toteutuksesta. Heti uuden kurssin kehittämisen alkuvaiheessa on varmistettava, että kurssi on mahdollista lisätä vastuuopettajan oman yliopiston opetussuunnitelmaan.
Hankkeen aikana keskityttiin pääasiassa olemassa olevien kurssien kehittämiseen ja monimuotoistamiseen lyhyen (kaksi vuotta) toimintakauden vuoksi. Hankkeessa kehitettiin erityisesti maisteritason kursseja, joissa on yleisesti ollut vähän opiskelijoita, ja joille tunnistettiin tarvetta myös muissa yliopistoissa. Näin edistetään kurssitarjonnan valtakunnallista saatavuutta ja monipuolisuutta biologian koulutusalalla sekä myös opetuksen laatua yliopistojen osaamisprofiileja hyödyntäen.
Kokonaan uusi kurssi Biodiversity.now tehtiin verkoston, Climate Universityn ja Una Europa -allianssin yhteistyönä.
Yhdenmukaisuuden vuoksi uusissa kursseissa pyritään viiden opintopisteen laajuuteen. Tuotettavat oppimateriaalit lisensoidaan sopivalla cc-lisenssillä ja julkaistaan mahdollisuuksien mukaan Avointen oppimateriaalien kirjastossa (aoe.fi). Lisenssistä ja materiaalien käyttöoikeuksista sovitaan jo kurssityön alkuvaiheessa, ja opettajien kanssa tehdään sopimukset asiasta.
Biodiversity.now-kurssi
- Kokonaan uusi kurssi Biodiversity.now tehtiin verkoston, Climate Universityn ja Una Europa -allianssin yhteistyönä. Mukana työssä oli asiantuntijoita lukuisista eri organisaatioista Suomesta ja kansainvälisesti.
- Kurssityötä rahoittivat Opetus- ja kulttuuriministeriön lisäksi Sitra ja Nordplus.
- Kurssilla käsitellään biodiversiteettikriisin syitä, seurauksia ja ratkaisuja monitieteisesti.
- Avattu opiskeltavaksi sekä Biodiversiteettikoulutusverkoston että Climate Universityn kautta, missä se täydentää kestävyys- ja vastuullisuusteemaisten kurssien tarjontaa.
- Avattu myös kaikkien kiinnostuneiden opiskeltavaksi Avoimen yliopiston kautta, ja näin toivotaan lisättävän biodiversiteettiosaamista yhteiskunnassa.
- Kurssi kuuluu lisäksi Una Europan micro credentials -kokonaisuuteen sekä YUFE-tarjontaan. Näin tavoitetaan myös kansainvälisiä opiskelijoita.
Verkoston periaatteet
Verkoston toimintaa käynnistettäessä kerättiin ajatuksia ja näkemyksiä siitä, millaiseksi verkoston toiminnan toivotaan muotoutuvan ja mitä asioita verkostomaiselta yhteistyöltä toivotaan. Tuolloin verkoston toiminnassa tärkeäksi koettiin motivaatio, tieto, avoimuus, osallistuminen ja viestintä. Nämä ovat tärkeitä myös jatkossa. Verkoston monipuolisen koulutustarjonnan tulee jatkossakin täyttää seuraavat kriteerit:
Jatkosuunnitelmat
- Biodiversiteettiopetusyhteistyön jatkamiselle ja laajentamiselle on selkeä tarve.
- Hankkeen aikana yhteistyö on käynnistetty ja jatkossa toimintaa vakiinnutetaan osaksi yliopistojen perustoimintaa. Tavoitteena on, että opintotarjonta ja opiskelijamäärät kasvavat.
- Ideoita verkoston toiminnan laajentamiseen:
- Yhteisopettajuus ja opettajien liikkuvuus yliopistojen välillä
- Kiertävät vastuut kurssien järjestämisessä
- Kenttäopetusyhteistyön lisääminen ja kenttäasemien käytön laajentaminen
- Opetusideoiden, työkalujen ja hyvien käytänteiden jatkuva kerääminen nettisivuille, jatkaen aiemman kenttäopetushankkeen (Maasto-opetus.fi) toimintaa
- Yhteistyön lisääminen opinnäytetöiden ja harjoittelijoiden osalta
- Järjestöjen ja yhdistysten houkutteleminen mukaan toimintaan, koska niissä on paljon osaamista ja niiden kautta voitaisiin tavoittaa erilaisia kohderyhmiä, joissa bd-osaamista tarvitaan
- LUMA-toiminnan painopistealueiden laajentaminen biologian ja luonnon monimuotoisuuskysymysten suuntaan
- Verkoston/teemaryhmien tapaamisten jatkuminen (samaan tapaan kuin hankkeen lopussa Konneveden tutkimusasemalla).
- Uudet yhteiset rahoitushaut